Artykuł sponsorowany

Na czym polega amortyzacja środków trwałych w firmie?

Na czym polega amortyzacja środków trwałych w firmie?

Jednym z wydatków ponoszonych przez przedsiębiorstwa są wydatki na środki trwałe, które w odróżnieniu od klasycznych kosztów podlegają innym odliczeniom. Dlatego też warto wiedzieć, czym są środki trwałe, na czym polega ich amortyzacja oraz za pomocą jakich metod można jej dokonać. Wszystkie informacje na ten temat prezentujemy więc w poniższym artykule. 

Czym są środki trwale i na czym polega ich amortyzacja?

Mówiąc o amortyzacji środków trwałych, warto rozpocząć od tego, czym one tak właściwie są. Wobec tego ustawodawca nie określa ich jednoznacznej definicji, jednak wskazuje warunki, jakie musi on spełnić, aby mógł zostać poddany amortyzacji. Środek trwały musi więc:

Przeczytaj również: Jak unikać błędów w sprawach podatkowych? - Usługi firmy zewnętrznej 

  • być własnością podatnika,

  • nabyty lub wytworzony przez podatnika we własnym zakresie,

  • być zdatny do użytkowania w firmie w chwili jego przyjęcia do składników majątku firmy,

  • użytkowany przez przewidywany okres dłuższy niż 12 miesięcy. 

Amortyzacja środków trwałych, którą mogą przeprowadzać zarówno firmy prowadzące pełną księgowość, jak i uproszczoną polega natomiast na stopniowym wykonywaniu odpisów amortyzacyjnych rozkładających koszt środka trwałego w czasie, odzwierciedlając tym samym jego stopniowe zużycie.

Przeczytaj również: Jak sporządzić umowę o pracę?

Jakie są stawki amortyzacyjne?

Amortyzacja środków trwałych wykonywana przez biura księgowe takie jak Biuro rachunkowe Status z Warszawy odbywa się przy zastosowaniu odpowiednich stawek dopasowanych do jego rodzaju. Obecnie wyróżnić można 10 podstawowych stawek amortyzacyjnych zawartych w rocznym wykazie, który jest załącznikiem do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynoszą one 1,5%, 2,5%, 4,5%, 7%, 10%, 14%, 18%, 20%, 25%, 30%. Dodatkowo podatnicy mogą również w niektórych przypadkach dokonywać odpisów amortyzacyjnych za pomocą indywidualnie ustalanych stawek. Dotyczy to środków trwałych używanych przed ich nabyciem co najmniej przez 6 miesięcy oraz ulepszonych przez przedsiębiorcę o 20% ich wartości początkowej.

Przeczytaj również: Jakie usługi wchodzą w skład obsługi kadrowej?

Metody amortyzacji środków trwałych w firmie

Podczas amortyzowania środków trwałych można zastosować różne metody. Każda z nich wyróżnia się natomiast innymi zasadami, w związku z tym metoda:

  • liniowa polega na systematycznym obliczaniu odpisów amortyzacyjnych zgodnych z podanymi powyżej stawkami, 

  • degresywna polega w dużym uproszczeniu na zastosowaniu podwyższonych stawek jednak nie większych niż dwukrotne i nie może być stosowana w przypadku wszystkich środków trwałych, 

  • jednorazowa stosowaną najczęściej w przypadku środków trwałych o wartości nie wyższej niż 10 000 zł lub fabrycznie nowych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.