Jaki jest zakres odpowiedzialności biura rachunkowego?
Prowadzisz działalność gospodarczą i zastanawiasz się, czy warto podjąć współpracę z biurem rachunkowym? Zastanawiasz się, jaki jest zakres jego odpowiedzialności, w czym może pomóc, doradzić? Co w przypadku ewentualnych błędów podatkowych? Kto poniesie odpowiedzialność — przedsiębiorca, czy biuro? Niewątpliwe dobry księgowy to połowa sukcesu, aczkolwiek warto wiedzieć, jakie mogą być konsekwencje nierzetelnego prowadzenia księgowości.
Odpowiedzialność biura rachunkowego w aspekcie oferowania usług prowadzenia dokumentacji przedsiębiorcy
Zakres odpowiedzialności biura rachunkowego w dużej mierze zależny jest od woli samego przedsiębiorcy. Może ono odpowiadać za:
pomoc na każdym etapie prowadzenia działalności, np. dopilnowanie spraw rejestracyjnych;
dopilnowanie zgłoszenia firmy do wskazanych instytucji, w tym pomoc w uzyskaniu numeru NIP;
pomoc w prowadzeniu dokumentacji, w tym wszelkich rejestrów i ksiąg rachunkowych;
czynności związane z deklaracjami podatkowymi;
doradztwo księgowo-podatkowe;
pomoc podczas zmiany profilu działalności, zgłaszaniu upadłości lub likwidacji.
Ważnym krokiem jest podpisanie umowy między biurem rachunkowym a przedsiębiorcą, określającej obowiązki i prawa każdej ze stron. Działające na terenie Warszawy i Piaseczna Biuro Rachunkowe Jadwiga Adamus bez problemu pospisuje tego typu dokument.
Przeczytaj również: Jak wygląda rozliczanie księgowości online?
Zakres odpowiedzialności biura rachunkowego w razie błędów i niezgodności
Wg art. 26 Ordynacji podatkowej to przedsiębiorca odpowiada swoim majątkiem za wszelkie nieprawidłowości podatkowe, nawet jeżeli w umowie z biurem rachunkowym zawarto zapis o przeniesieniu tej odpowiedzialności na biuro. Jeżeli księgowość była prowadzona nierzetelnie, przedsiębiorca może domagać się od biura rachunkowego odszkodowania na mocy art. 471 Kodeksu cywilnego, gdzie widnieje zapis o obowiązku dłużnika do naprawy szkody.
Przeczytaj również: Co warto wiedzieć na temat biur rachunkowych?
Przepis uwzględnia sytuację, kiedy dłużnik może nie ponieść odpowiedzialności. Jeżeli zaniedbanie wynika z zachowania przedsiębiorcy, biuro nie zostanie obarczone karą, np. w sytuacji gdy zbyt późno dostarczono do biura dokumenty niezbędne do wyliczenia kwot podatków, co skutkowało błędami w tym zakresie.
Przeczytaj również: Z jakich elementów składa się KPiR?
Minister Finansów nałożył na biura rachunkowe obowiązek posiadania ubezpieczenia OC i w większości sporów, odszkodowanie wypłaca ubezpieczyciel.
Zakres odpowiedzialności biura rachunkowego jest bardzo szeroki, ponieważ świadczy ono wiele usług na każdym etapie prowadzenia działalności. Mimo korzystania z jego oferty, odpowiedzialność za ewentualne błędy ponosi przedsiębiorca. Mimo wszystko, rzetelne biuro rachunkowe to nieoceniona pomoc i ułatwienie. Takim miejscem jest działające na terenie Warszawy i Piaseczna Biuro Rachunkowe Jadwiga Adamus.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana