Jak pakować zamówienia w sposób ekologiczny?
Zrównoważony rozwój gospodarczy i społeczny wiąże się z odpowiedzialnością ekologiczną. Klienci sklepów internetowych coraz częściej oczekują, aby ich zamówienie było zapakowane i dostarczone właśnie w sposób ekologiczny. Naprzeciw tym potrzebom wychodzą producenci i firmy dystrybucyjne, którzy propagują proekologiczne postawy na różnych etapach procesu dystrybucji. Jak dokładnie wygląda ekologiczne pakowanie przesyłek?
Ekologia w dystrybucji produktów
Dystrybucja w procesie rozwoju przedsiębiorstw produkcyjnych z roku na rok odgrywa coraz większą rolę. Wynika to z faktu, że duża konkurencja wśród firm na rynku wymaga od producentów aktywnych działań w tej sferze. Kierunkiem, w jakim w ostatnich latach podążają firmy zajmujące się dystrybucją e-commerce, jest ekologia. Postaw proekologicznych oczekują nie tylko świadomi konsumenci. Odpowiedzialność ekologiczna jest zasadą pojawiającą się w prawodawstwie polskim i unijnym. Odpowiednie zarządzanie opakowaniami i odpadami jest przedmiotem dyrektyw Rady Parlamentu Europejskiego oraz norm krajowych. Racjonalne wykorzystanie zasobów sprawia, że działania ograniczające szkodliwy wpływ procesów logistycznych na środowisko, mogą przynieść również korzyści finansowe.
Skanowanie towarów, wielokrotne użycie opakowań
Omawiając ekologiczne pakowanie zamówień, trzeba wziąć pod uwagę również inne elementy procesu fizycznej dystrybucji zamówień:
obsługę przesyłek,
transport,
utrzymanie magazynu i zapasów.
Ekologiczne pakowanie zamówień to przede wszystkim unikanie generowania odpadów opakowaniowych i komunalnych wszędzie, gdzie to możliwe. Dlatego do pobierania produktów z półek magazynu używa się elektronicznych skanerów kodów, a nie kartek papieru. Do pakowania wykorzystuje się kartony, które już znajdują się w centrum dystrybucji, bo np. dostarczono w nich towary do magazynu. Do wypełnienia paczek stosuje się tekturę, folię bąbelkową i stretch zatem na porządku dziennym jest wielokrotne wykorzystywanie materiałów. Poza recyklingiem umożliwia się klientom bardziej ekologiczne formy odbioru zamówień, jak odbiór w paczkomacie lub w punkcie. Dzięki takim działaniom rośnie świadomość ekologiczna, co skłania handlowców do zwracania większej uwagi na ten aspekt obsługi klienta.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana