Artykuł sponsorowany

Jak działają płatności NFC?

Jak działają płatności NFC?

NFC (Near Field Communication) to nic innego jak możliwość bezprzewodowej komunikacji między urządzeniami znajdującymi się blisko siebie. Technologia ta została wprowadzona do użytkowania w pierwszych latach  XXI wieku. Na początku najczęstszym jej zastosowaniem były karty identyfikacyjne używane w celu dostępu na przykład do biur lub garaży. Z czasem jednak system NFC zaczął być wykorzystywany do obsługi płatności zbliżeniowych.

Jak działają płatności zbliżeniowe?

Płatność zbliżeniowa to w skrócie transakcja, która nie wymaga fizycznego kontaktu między urządzeniem (smartfonem lub smartwatchem) a terminalem płatniczym. Polega ona głównie na zbliżeniu swojego urządzenia obsługującego moduł NFC do terminala, po czym transakcja zostaje natychmiast dokonana. Aby płatność zbliżeniowa przebiegła bezproblemowo i prawidłowo, zwykle należy trzymać telefon lub zegarek w odległości około 5 cm od czytnika. 
Kiedy rozpoczynana jest płatność zbliżeniowa (którą inicjuje klient, trzymając lub zbliżając urządzenie mobilne do terminala płatniczego), technologia NFC zaczyna działać. Korzystając z częstotliwości RFID na poziomie 13,56 MHz, czytnik z obsługą NFC i smartfon przekazują sobie nawzajem zaszyfrowane informacje, aby dokończyć płatność. To wszystko zajmuje raptem kilka sekund.

Jak stwierdza nasz rozmówca, pracownik Banku Spółdzielczego w Poznaniu: Płatności NFC są bardzo popularne, ponieważ są zbliżeniowe, szyfrowane i bardzo bezpieczne. Mogą zatem przyspieszyć proces realizacji transakcji. Dodatkowo jest to bardzo wygodna forma płatności, ponieważ nie wymaga zabierania ze sobą tradycyjnego portfela na każde wyjście na zakupy. Często pozwala zapłacić za zakupy, kiedy po prostu zapomnimy pieniędzy.

Bezpieczeństwo płatności NFC

To, co wyróżnia płatności zbliżeniowe NFC, to ich dwukierunkowe szyfrowanie. Dzięki niemu płatności mobilne są o wiele bezpieczniejsze niż płacenie kartą debetową — niezależnie od tego, czy kartę wkładamy do terminala, czy po nim przesuwamy. Informacje o transakcji i karcie, z której jest ona dokonywana, są szyfrowane po wysłaniu do terminala płatniczego, a także wymagają autoryzacji z urządzenia mobilnego.

 Po zweryfikowaniu informacje o transakcji są przekazywane do terminala NFC z losowo wygenerowanym jednorazowym kodem, który jest wysyłany do sprzedawcy zamiast danych karty debetowej klienta. Dodatkowym zabezpieczeniem jest to, że czytniki płatności NFC łączą się jednocześnie tylko z jednym urządzeniem płatniczym. Dzięki temu nie ma żadnego zagrożenia, że klient przypadkowo zapłaci za zakup innej osoby, która znajduje się w pobliżu. 

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

Korzystamy z plików cookies, które zapisują się w pamięci Twojej przeglądarki.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony. Korzystamy z nich także w celach analitycznych i reklamowych, również przy współpracy z partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies przechodząc do ustawień. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.