Artykuł sponsorowany

Jak drukować etykiety na urządzeniach cyfrowych?

Jak drukować etykiety na urządzeniach cyfrowych?

Etykieta, inaczej metka, to wydruk znaku firmowego, hasła reklamowego czy innych treści marketingowych lub informacyjnych, które są przeznaczone do umieszczenia na produkcie. Współcześnie najpopularniejszą formą etykiety jest wydruk na materiale samoprzylepnym. Do jej wykonania potrzebna jest maszyna drukująca oraz technologia rozcinania wydruków na mniejsze części. Prezentujemy różne możliwości druku etykiet – od pojedynczych egzemplarzy do nakładów liczonych w setkach tysięcy sztuk.

Czym jest etykieta samoprzylepna?

Etykieta samoprzylepna to wydruk wykonany na materiale, którego odwrotna strona jest pokryta klejem i zabezpieczona arkuszem papieru przed wysychaniem i zabrudzeniem. Taka forma zapewnia szybką i wygodną aplikację na różnego typu powierzchniach. Wydruki samoprzylepne nie mają zastosowania w przypadku tekstyliów: do trwałego znakowania ubrań i tkanin stosowane są przede wszystkim etykiety wszywane.

Przeczytaj również: Dzierżawa kserokopiarki jako rozwiązanie dla firm

Wyposażone w klej etykiety powstają na różnego typu papierach i foliach. Wybór konkretnego materiału jest uzależniony od przeznaczenia gotowego wydruku – oczekiwanej trwałości i warunków panujących w miejscu eksploatacji. Wystarczy porównać często wymieniane etykiety cenowe i tabliczki znamionowe, które powstają na metalizowanych foliach, odpornych na wysokie temperatury, promieniowanie UV i opady atmosferyczne.

Czy można drukować etykiety na drukarkach biurowych?

Jak i na czym drukować etykiety? Wszystko zależy od wielkości nakładu i formatu naklejek. Jeżeli potrzebujesz kilku, kilkuset, a nawet kilku tysięcy sztuk naklejek o prostym formacie, to wystarczające będą drukarki laserowe i urządzenia wielofunkcyjne do biura. To maszyny, które obsługują różnego rodzaju podłoża drukowe, w tym samoprzylepne papiery i folie.

Ograniczeniem drukarek biurowych jest format: maksymalnie SRA3 oraz w przypadku wybranych modeli arkusze banerowe (np. 297x1200mm). Masową produkcję etykiet uniemożliwia brak opcji druku z roli. Mimo to uzyskasz bardzo dobre efekty przy wytwarzaniu etykiet na planie prostokąta: jedna etykieta na arkusz lub mniejsze proporcjonalne podziały, które łatwo wyciąć na gilotynie z bloku wydruków. Jeżeli potrzebujesz gotowych do użycia etykiet bez dalszej obróbki, to wygodnym rozwiązaniem są specjalne papiery do naklejek z naciętą odpowiednio górną warstwą papieru lub folii. Wystarczy dopasować projekt graficzny do podziału strony (liczby i ustawienia oddzielonych od siebie pól), aby w krótkim czasie uzyskać profesjonalnie wyglądające etykiety.

Druk produkcyjny etykiet na maszynach cyfrowych

Etykiety są drukami, które często powstają w milionowych nakładach. Jednak rośnie liczba zleceń na krótkie serie wydruków, a zamawiający oczekują szybkiej realizacji. W takiej sytuacji tradycyjne techniki druku, np. offset lub fleksografia, są nieopłacalne.

Jak rozwiązać ten problem, mówi przedstawiciel firmy DKS, dostawcy sprzętu drukującego: – Największą elastyczność w dopasowywaniu się do oczekiwań klientów zapewnia cyfrowy druk etykiet. Jest opłacalny już przy bardzo małych nakładach. Daje pełną elastyczność w personalizacji i dokonywaniu korekt. Wszystkie niezbędne zmiany można szybko wprowadzić do projektu i ponownie wysłać na maszynę drukującą. Brak form drukarskich sprawia, że tworzenie kolejnych wariantów projektu nie pociąga za sobą istotnych kosztów. Cena pojedynczego wydruku jest taka sama, niezależnie od wielkości nakładu. Do realizacji okazjonalnych zamówień można użyć wydajnych drukarek poligraficznych. Natomiast do produkcyjnego druku etykiet służą takie urządzenia cyfrowe jak AccurioLabel 230 marki Konica Minolta. Maszyna drukuje w systemie roll-to-roll (z roli na rolę) na wstędze 250 lub 330 mm z szybkością do 23,4 metra na minutę. Dzięki temu możliwa jest realizacja zleceń z terminem „na wczoraj”, nawet przy nakładach liczących kilkaset tysięcy etykiet. 

Jakie zalety ma druk etykiet na ploterach? 

Ostatnim typem urządzeń, na których można drukować etykiety i naklejki są drukarki wielkoformatowe. Plotery atramentowe i tonerowe zapewniają nie tylko dużą szybkość i wysoką jakość odwzorowania obrazu, lecz przede wszystkim nieosiągalną na innych maszynach powierzchnię pojedynczego wydruku. Dzięki temu przygotujesz naklejki na samochody lub witryny sklepowe, lecz także etykiety w mniejszym formacie, przeznaczone do obróbki na ploterze tnącym.

Wycinanie proste lub po obrysie i rozcinanie na pasma z jednym rzędem etykiet to ostatni etap przygotowania do aplikacji. Do przenoszenia wydruków na opakowania służą różnego typu etykieciarki – od prostych urządzeń ręcznych po w pełni zautomatyzowane linie do znakowania produktów o określonym kształcie i gabarytach, np. puszek czy butelek.

Etykiety i naklejki to projekty, które są zazwyczaj realizowane w masowych nakładach. Jednak postępująca personalizacja i liczne produkty kraftowe (wytwarzane manufakturowo, w niewielkich wolumenach) generują zapotrzebowanie na druk krótkich serii etykiet w wielu wariantach. Przy tego typu zleceniach niezastąpione są maszyny cyfrowe. Nie wymagają kilkudniowego przygotowania do uruchomienia produkcji i zapewniają stałą cenę wydruku, niezależnie od wielkości zamówienia.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.