Czy pracodawca musi zapewnić dostęp do apteczki?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami pracodawca ma obowiązek zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz opracować system udzielania pierwszej pomocy. A zatem na terenie każdego zakładu muszą znajdować się apteczki pierwszej pomocy, których liczba i wyposażenie zależne jest od rodzaju występujących zagrożeń, wielkości przedsiębiorstwa oraz liczby zatrudnionych pracowników.
Apteczka pierwszej pomocy w zakładzie pracy. Co na ten temat mówią przepisy?
Kodeks pracy nakazuje zapewnienie środków niezbędnych do udzielenia pierwszej pomocy oraz wyznaczenie pracowników odpowiedzialnych za pomoc w nagłych wypadkach. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 września 1997 roku pracodawca ma obowiązek zapewnić apteczki i punkty pierwszej pomocy w poszczególnych oddziałach firmy ze szczególnym uwzględnieniem miejsc, gdzie notowane jest zwiększone ryzyko wypadku oraz występują substancje niebezpieczne. Apteczki i sprzęt BHP dla zakładów pracy dostarcza ISKRA — systemy ppoż. Firma oferuje także znaki BHP i instrukcje bezpieczeństwa, które są niezbędne do wyznaczenia stref pierwszej pomocy.
Rozmieszczenie apteczek w zakładach pracy
Liczba apteczek pierwszej pomocy oraz ich rozmieszczenie ustala lekarz sprawujący opiekę profilaktyczną nad pracownikami po ustaleniu rodzajów czynników niebezpiecznych i ich nasilenia. Na każdej zmianie powinien być pracownik zaznajomiony z systemem udzielania pierwszej pomocy obowiązującym na terenie zakładu pracy. Obok każdej apteczki musi znajdować się tablica BHP z instrukcją udzielania pierwszej pomocy wraz z informacjami o wyznaczonych pracownikach. Miejsca, w których znajdują się apteczki, muszą być oznaczone tablicą z zielonym krzyżem na białym tle. Apteczki, podobnie jak inne artykuły i sprzęt BHP muszą znajdować się w ogólnodostępnym miejscu.
Wyposażenie apteczki pierwszej pomocy
Zawartość apteczki także ustala lekarz sprawujący opiekę profilaktyczną nad pracownikami, a więc jest to kwestia indywidualna dla każdego zakładu pracy. Zgodnie z przepisami w apteczce nie mogą znajdować się leki ani środki przeciwbólowe, ponieważ przy niewłaściwym zastosowaniu mogą spowodować zagrożenie życia lub zdrowia.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana