Czy boxy dachowe nie wpływają negatywnie na aerodynamikę pojazdu?
Boxy dachowe cieszą się dużą popularnością, ponieważ świetnie sprawdzają się przy transporcie sprzętu sportowego lub dodatkowych bagaży. Niektórzy kierowcy uważają jednak, że dodatkowy bagażnik na dachu może nie mieć zbyt dobrego wpływu na aerodynamikę samochodu. Czy takie obawy są uzasadnione? Wyjaśniamy wszelkie wątpliwości.
Czym są boxy dachowe?
Rodzinny wyjazd na wakacje może sprawiać wiele problemów logistycznych. Wszystkie bagaże ciężko jest bowiem pomieścić w jednym samochodzie. W takich sytuacjach z pomocą przychodzą boxy dachowe, czyli dodatkowe bagażniki, które montuje się na dachu auta. Ze względu na swoje wymiary, taki kufer świetnie sprawdzi się przy przewozie różnych sprzętów o nietypowym kształcie, takich jak narty czy wiosła. Warto jednak mieć świadomość, że dobrej jakości box dachowy to wydatek rzędu nawet kilku tysięcy złotych. Na szczęście w Warszawie są wypożyczalnie boxów dachowych, dzięki którym możemy naprawdę nieźle zaoszczędzić.
Wpływ boxów na aerodynamikę
Obecność dodatkowego bagażnika na dachu pojazdu może jednak wzbudzać pewne wątpliwości związane z zaburzeniem aerodynamiki pojazdu. W grę wchodzą tu takie kwestie jak hałas, zwiększone spalanie paliwa czy nawet zagrożenie dla bezpieczeństwa. Pewną różnicę da się zauważyć, ale fachowcy z wypożyczalni bagażników dachowych Piotra Skomorowskiego zapewniają, że boxy od sprawdzonych producentów, takich jak Inter Pack, Amos czy Mont Blanc, są poddawane naprawdę rygorystycznym testom i są w pełni bezpieczne. Najczęściej mają one opływowy kształt, a niekiedy także chropowatą, matową powierzchnię, która pozytywnie wpływa na aerodynamikę.
Niemniej jednak warto pamiętać o kilku zasadach bezpieczeństwa. W instrukcji najczęściej znajdziemy informację na temat tego, z jaką prędkością możemy jechać, gdy jest on zamontowany. Producenci tańszych boxów zalecają nieprzekraczanie prędkości 130 km/h, lecz na rynku znajdziemy także produkty, z których można bezpiecznie korzystać nawet przy prędkości sięgającej 200 km/h. Niezwykle istotne jest także dobranie odpowiedniego rozmiaru kufra. Jego długość powinna być minimum o 10 cm krótsza od długości dachu naszego auta. Koniecznie należy także sprawdzić, czy masa załadowanego bagażnika nie przekracza maksymalnego dopuszczalnego obciążenia dachu samochodu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana